Underhåll rätt

Vi cykelägare är en brokig skara. Vissa av oss klarar av att sätta ihop en cykel av små delar, andra står helt handfallna så snart cykeldäcken behöver mer luft. De ivrigaste har gjort om garaget till cykelverkstad medan andra inte nödvändigtvis ens äger en insexnyckel. Vissa av oss talar lätt och ledigt om vevlager – medan andra inte ens vet var det ligger. Har min cykel ett sådant? Till vår stora lycka och räddning – alltså för oss många okunniga – finns det cykelverkstäder. Mekaniker kan sin sak och har en bred verktygsarsenal, och de förmår förvandla en svårt försummad cykel till ett kördugligt fordon. Och de vet var vevlagret finns. Trots detta borde varje cyklist lära sig åtminstone de enklaste underhållsåtgärderna – cykeln är ju för många det värdefullaste eller åtminstone det näst värdefullaste fordonet. Dess värde, driftsduglighet och säkerhet bevaras bara genom gott underhåll.

Tvätta din cykel regelbundet och alltid när omständigheterna så kräver:

  • Låt inte smuts fastna i cykelns ram, kedja eller drev, utan tvätta omedelbart bort den efter en lerig cykeltur.
  • Kontrollera alltid i samband med tvätten att cykelns ram och andra delar är i ordning.
  • Spreja avfettande tvättmedel på cykelns kedja och på fram- och bakdreven. Låt det verka några tiotal sekunder.
  • Borsta kedjan och dreven rena med rikligt med vatten. Använd en disk- eller tandborste eller en specialborste som är tillverkad för ändamålet
  • Skölj noggrant de rengjorda partierna.
  • Rengör också fälgarna, och särskilt deras bromsytor, med samma redskap.
  • Löddra diskmedel eller specialtvättmedel i rent vatten och sprid ut det på cykelns ram och alla delar som inte infettas.
  • Tvätta ramen, fälgarna, ekrarna, styret, sadelstolpen och andra delar med en mjuk, ren svamp.
  • Skölj cykeln med rikligt med rinnande vatten omedelbart efter tvätten.
  • Tänk inte ens på att använda högtryckstvätt under något skede av tvätten, eftersom det lätt leder till att vatten tränger in i ömtåliga delar av lagren och ställer till med betydande skada.
  • Torka cykeln med en mjuk duk. Du kan då och då komplettera rengöringen med skyddande vax på ramen.

Olja och luft fullbordar basunderhållet

  • Smörj cykelkedjan omedelbart efter att du tvättat och torkat cykeln. Droppa olja på kedjans inneryta. När du vrider på veven gör centrifugalkraften att oljan sugs in i alla kedjeled.
  • Låt oljan sugas in i cirka en halvtimme och torka sedan bort allt synligt fett från kedjans ytor.
  • Spreja då och då olja också i vajrarnas höljen, så att växel- och bromsvajrarna löper lätt i dem.
  • Kontrollera att fram- och bakhjulens fästspakar är ordentligt åtdragna och att hjulen snurrar rakt. Pumpa luft i däcken. Följ de tryckrekommendationer som anges på sidan av däcket och använd alltid en pump vars munstycke är avsett för den ventil som finns på din cykel.
  • Kontrollera samtidigt att dina däck fortfarande är i kördugligt skick. Det får inte finnas några sprickor i däcken och de måste ha tillräcklig slityta kvar.
  • Överväg på allvar att skaffa en fotpump om du inte redan har en sådan. Det är den överlägset bästa modellen och det enklaste sättet att se till att du alltid har tillräckligt mycket luft i däcken.
  • Kontrollera regelbundet att cykelns alla skruvar och muttrar är ordentligt åtdragna. Dra inte åt för hårt, eftersom det kan skada skruvarnas gängor eller cykelns konstruktioner. Använd vaselin när du drar åt skruvarna.

För basunderhåll av cykel

  • tvättfat
  • rinnande vatten (t.ex. en vattenkanna kan ersätta en trädgårdsslang)
  • tvättmedel
  • borste
  • en mjuk svamp
  • kedjeolja
  • ett par trasor
  • en bra pump
  • tillräckligt många insexnycklar eller ett multiverktyg

Års- eller kilometerservice på en sakkunnig verkstad

Moderna bilars instrumentbräda har en signallampa som tänds när det är dags för service, det vill säga efter en viss tid eller ett visst antal kilometer. Cykelstyret eller cykelns trippmätare ger oss tyvärr inga sådana påminnelser – åtminstone inte ännu. I det skede när cykeln genom rassel och skrammel meddelar att den inte är i toppform är situationen ofta redan akut. Med tanke på din egen komfort och säkerhet, samt cykelns livslängd, skulle det vara klokare att göra regelbunden service till en vana.

  • Lämna in cykeln på sakkunnigt underhåll minst en gång om året. Underhållsbehovet är större om du cyklar mycket. Be om en grundlig kontroll av cykeln samt nödvändiga reparationer eller byten av delar.
  • Vänd dig till verkstaden också när cykelns slitdelar behöver bytas – exempelvis kedjor, drev eller bromsklossar – och när lagren behöver kontrolleras och smörjas eller ekrarna behöver spännas eller bytas.
  • Om dina kunskaper, timmar eller verktyg inte räcker till kan du också anlita verkstaden för att ställa in bromsar eller växlar.