Vanliga frågor

Passande cykelmodell – Vilken cykelmodell rekommenderar ni?

Det lönar sig att välja cykel med eftertanke, eftersom det handlar om en långsiktig investering. Bekanta dig med våra modeller på vår webbplats med hjälp av cykelväljaren. När du hittat en passande modell kan du gå till en Tunturi-återförsäljare och ta en närmare titt på cykeln. Återförsäljaren kan med sin sakkunskap kartlägga dina behov utgående från din cykelvana och föreslå en passande cykel ur vårt sortiment.

Underhåll – Hur borde jag sköta om min nya cykel?

Den absolut viktigaste underhållsåtgärden är inkörningsservicen som utförs efter de första 50–150 km: då kontrollerar man att ekrarna är ordentligt spända, att styrlagren är rätt åtdragna samt att vajrar och bromsar är rätt justerade. Servicen kan utföras av säljaren eller av en av tillverkaren auktoriserad verkstad. Åtgärderna antecknas i cykelns servicekort. Kom ihåg att ta med garantikortet när du lämnar in cykeln för underhåll. Därefter rekommenderar vi årlig service om hösten när cykelsäsongen är över. Mellan servicetillfällena är det viktigt att hålla cykeln ren och se till att däcken har rätt tryck.

Reservdelar – Jag behöver reservdelar till min cykel, kan jag skaffa dem direkt från Tunturi?

Gångbara reservdelar till Tunturicyklar förblir tillgängliga under många år. Ta kontakt med närmaste Tunturi-återförsäljare, som kan beställa delarna från oss.

Garantiärenden – Ett fel har uppstått på cykeln och jag anser att det omfattas av garantin. Vad gör jag?

Ta kontakt med den Tunturi-affär som sålt produkten. Försäljaren tar hand om garantibehandlingen med oss. Kom alltid ihåg att ta med cykelns garantikort när du uträttar ärenden i affären.

Instruktioner – Jag har tappat bort cykelns instruktionsbok. Hur får jag en ny?

Instruktionsboken finns i pdf-format på vår webbplats. Direktlänk här.

Registrering av träningsredskap – Hur gör jag för att registrera tilläggsgaranti för ett nytt Tunturi-träningsredskap?

Formuläret finns på våra sidor för träningsredskap www.tunturi.com -> home fitness. Du når också registreringsformuläret direkt på adressen https://register.tunturi.com.

Tejpningar – Jag håller på att restaurera min gamla Tunturi-cykel, var får jag tag på nya ramdekaler till cykeln?

De tejpningar som används i nya cyklar är täckta av ett skyddande lager lack. Traditionella dekaler har inte använts på många år, därför finns de inte längre i lager. Många har vid restaurering av cykeln vänt sig exempelvis till en lokal reklambyrå för att själva göra ramdekaler utgående från Tunturis logo. Dekalserien för Poni-cyklar är ett undantag, den kan beställas via din Tunturi-återförsäljare.

Försvunnen nyckel – Jag har tappat bort båda mina cykelnycklar, varifrån kan jag få nya nycklar?

Om du har sparat den nyckelkod som finns i handlingarna som följde med cykeln, och låset är av märket Axa eller Basta, kan du använda nyckelkoden för att beställa nya nycklar via nätet på adressen https://www.axacompany.com/EE/en/. Där finns Key Service där du kan beställa nycklar. Sidan är engelskspråkig och betalningen sker med kreditkort. Om du inte har kvar cykelhandlingarna eller den viktiga koden, eller om låset är en annan tillverkares produkt, är det bäst att du med din cykel vänder dig till service hos Tunturi-försäljaren, som kan byta låshus eller helt byta ut låset. Då får du naturligtvis två nya nycklar med låshuset eller det nya låset. Många låsföretag kan göra nya nycklar kopierade enligt en gammal originalmodell av nycklar och denna kod finns också alltid angiven på originalnycklarna.

Våt sadel – Sadeln suger i sig vatten, är det ett tillverkningsfel?

Om du är tvungen att lämna din cykel i regnet under längre tid, är det en bra idé att skydda sadeln med en plastpåse eller ett särskilt sadelskydd. Sadeln är porös till sin struktur för att vara bekväm när du cyklar – alltså tillräckligt mjuk. Sadelns yta är av ett tätt material medan dess undersida är i ett mer poröst material, för att sadeln ska kännas mjuk. På sadelns undersida finns alltså små porer genom vilka regnvatten efter en längre tid kan nå sadelns stoppning, om cykeln under lång tid utsätts för regn. Det händer ytterst sällan att sadeln blir våt inuti under användning, alltså när du cyklar i regn. Du kan torka en blöt sadel genom att med händerna trycka på sadelns översida så hårt som möjligt, för att vrida ur största delen av fukten ur stoppningen. Därefter får sadeln torka ytterligare över natten på en torr och varm plats. På detta sätt torkar sadeln vanligtvis över en natt. Efter dessa åtgärder lönar det sig att börja använda sadelskydd eller plastpåse för att skydda sadeln när cykeln kommer att stå ute i regnet.

Tunturi-mopeder – Jag har köpt en gammal Tunturi-moped. Var kan jag få mer information om min moped?

Tunturi har överlåtit försändelseböckerna för mopeder och motorcyklar till föreningen Auranmaan Mopedi- ja Ajoneuvoharrastajat ry (Ama ry). Tunturi svarar alltså inte längre på frågor om Tunturi-mopedernas årsmodeller, utan tjänsten har överförts på Ama ry. Ama ry verkar i regionen Åbo-Salo-Björneborg och dess mål är att på olika sätt främja intresset för mopeder och andra gamla fordon. Föreningen har också behörighet som granskare av museifordon och är specialiserad på granskning av just mopeder. Särskilt Tunturi-kunnandet är mycket stort. Att Tunturis tjänst för tillverkningsnummer överlåtits på föreningen är frukten av ett långsiktigt arbete och ett tecken på att föreningen nått en bra ställning inom sitt kunskapsområde. Mer information om Ama ry hittas på föreningens hemsida https://www.ama-ry.com/.